Jonge Zwaluwen is een binnenschools muziekeducatieprogramma voor kinderen die nieuw zijn in Nederland. Onze lessenserie sluit nauw aan bij de taalmethode die de school gebruikt, zoals Wereld vol Woorden. Tijdens de muziekles zingen, dansen, spelen we en communiceren we op een andere manier dan alleen met woorden. Een die voor iedereen makkelijker te begrijpen en te spreken is: muziek. Als je samen muziek maakt luister je naar elkaar, geef je elkaar ruimte en laat je jezelf horen. Onmisbare vaardigheden om je weg te vinden in een nieuw land.
Praktische info
– Doelgroep: alle klassen van nieuwkomers basisonderwijs en groepen 1-5 van kinderen met taalachterstand.
– Duur van de lessenserie: 4 maanden, 14 muzieklessen van een muziekdocent. 1 concert in de klas (gastles van een muzikant) en 1 slotconcert met twee professionele musici.
– Duur van de lessen: wekelijks 45 min
– Deelnamekosten school: € 700. De daadwerkelijke kosten zijn bijna vijf keer zo hoog, dankzij de financiële steun van verschillende fondsen en andere organisaties kunnen wij enorm veel korting geven op de lessenserie.
– Contact en organisatie: Nathalie Gluschke, muziekdocent en programmacoördinator (gluschke@philomela.nl) en Pauline Sparreboom, projectleider (sparreboom@philomela.nl).
De kinderen krijgen elke week les van een professionele muziekdocent of -therapeut, gespecialiseerd in primair onderwijs. Zij worden door Jonge Zwaluwen begeleid en zijn bijgeschoold op het gebied van traumasensitief muziekonderwijs.
De kinderen leren liedjes binnen de thema’s en met de nieuwe woorden die tijdens andere lessen aan bod komen. Aan de hand van opnames van de liedjes kunnen de groepsleerkrachten gedurende de week met de kinderen oefenen. Na een half jaar sluiten we het programma af met een feestelijk concert. Voor de kinderen is dit altijd een hele happening! Het geeft hen een gevoel van trots en voldoening als ze zien dat anderen genieten van hun optreden samen met de professionele musici en alleen. Ze groeien in hun rol en ervaren hoe het is om een echte artiest te zijn.
Onderwerpen tijdens de lessen; samenzang, luisteren, ritme, improvisatie samenspel, compositie. Tijdens de muzieklessen is er aandacht voor zowel de muzikale en sociale ontwikkeling als de taalontwikkeling.
Voor kinderen is het reguleren van emoties een uitdaging, vooral in een nieuwe omgeving. Muziek biedt een veilige manier om gevoelens te uiten. Bij boosheid, verdriet of angst helpt muziek spanning los te laten en het biedt troost.
Een nieuwe cultuur omarmen gaat makkelijker als er ook ruimte is voor je eigen achtergrond. We werken dan ook met de verschillende culturen en talen in de klas voor herkenning, verbondenheid en trots. De professionele musici delen ook hun muzikale tradities.
Dankzij ons unieke co-teaching model worden de leerkrachten actief betrokken bij de muzieklessen. Herhaling van de liedjes wordt makkelijk gemaakt, wat zowel de taalontwikkeling als de samenwerking tussen docent en leerling bevordert.
Het lesmateriaal sluit altijd aan bij de school en het kind – bestaande muziekmethodes waar mogelijk – aangevuld door op maat gemaakte liedjes en oefeningen. Zo kan elk kind op zijn eigen tempo en niveau meedoen en groeien.
Muziek is een universele taal die iedereen begrijpt. De essentiële vaardigheden die ze leren door muziekeducatie helpen hen hun weg te vinden in een nieuwe samenleving. Muziek brengt zelfvertrouwen, versterkt sociale banden en maakt leren leuk!
Wij prijzen ons gelukkig met onze samenwerkingspartners. Mede dankzij hun expertise en aanmoediging kunnen wij dit impactvolle project realiseren.
– Ambassadeurs
– Muziekcentrum Aslan, uitwisseling van trainingen en kennis
– Basisscholen die het vertrouwen in ons hebben uitgesproken.
– Amsterdam Sinfionetta, kinderen maken kennis met strijkinstrumenten.
– Stichting Studiezalen, uitwisseling kennis: zij stimuleren studieruimtes en ontwikkeling voor kinderen die daar geen of nauwelijks toegang toe hebben.
– Safe and sound, intervisie en training van muziektherapeut Sander van Goor.
Dankzij de bijdrage van diverse fondsen is het grootste deel van dit project gefinancierd. Daarom kunnen wij de scholen een bijdrage van € 700 per lessenserie vragen in plaats van de werkelijke €3.037,-!
Ja, ik abonneer me op de nieuwsbrief
Kantooradres
Kerkstraat 107
1017 GD Amsterdam
Dependance
Van der Aastraat 134
2597 SN Den Haag
Directie
Merel Huizinga
T 06 208 615 87
Boekingen
Ton van den Hengel
T 06 489 165 03
Pers, public relations
Suzanne Klokke
T 06 422 440 74